Еторе Бугати е един от първите 13 члена на Залата на Европейската автомобилна слава. В краткия надпис под двете основни дати в неговия живот - 15 септември 1881 - 21 август 1947 г. стоят само две думи - "Автомобилен артист". И това казва много или всичко, което поставя роденият в Милано гений директно в първата редица на хората, качили света на колела. Но в случая с Бугати има и още нещо - именно артистизма, откритието и включването на желязната машина и като обект на истинско изкуство.
Еторе е роден в истинско артистично семейство - баща му Карло Бугати е изключително надарен художник и дизайнер на мебели. Най-младият син на Карло свързва много бързо механиката с изкуството и едва 19-годишен прави собствен дизайн за автомобил, който печели златен медал на панаира в Милано през 1901 г. Разработката става собственост на барон Дитрих от Нидерборн, Елзас. Това става точно в периода, когато младият Бугати вече работи за някои от първите производители на автомобили в страната. Баронът го поканва в Елзас за да направи цяла серия автомобили, станали известни под името De Dietrch-Bugatti.
Така Бугати си създава много сериозно име и през 1904 г. се присъединява към Емил Матиз, за когото разработва 4-цилиндровия Hermes. Малко по-късно, вече 25-годишен, става главен инженер в Deutz Company. Работата му в германската фирма е важна за него, защото там разбира, че успешно може да се справя и сам.
През 1910 г. стартира собствената си компания, като прави колите с в Молсхайм, Елзас, която е германска провинция, когато започва и френска 30 години по-късно, когато се разделя с бизнеса. Първата му кола е с четирицилиндров двигател с ходов обем 1400 куб.см и дебютът й е на автомобилното изложение в Париж през 1910 г. Колата е изключително лека и същевременно много пъргава. Първоначалните пет автомобила са последвани от пълно серийно производство на автомобили, които веднага намират много добър прием на пазара.
Работите на Бугати още тогава са характерни с уникалната комбинация с напредничави и същевременно прости инженерни решения, както и с артистичното изпипване, както на всеки детайл, така и на автомобила като цяло. Всеки негов пореден нов автомобил му завоюва все повече признанието като творец на чисто изкуство, не само от специалистите, но и от обикновенната публика.
Независимо от артистичният си подход при направата на колите Еторе е и изключителен инженер. Най-големият му принос към съвременната автомобилна индустрия е откриването и прилагането на модулния принцип в инженерството. Всеки модел на Бугати е правен не сам за себе си, с индивидулна конструкция, а в него са използвани възли и детайли от други модели на конструктора. Дори само този подход и начин на работа доказва личният гений на твореца.
Разработката на Еторе с по три клапана на цилиндър, задвижвани от единичен разпределителен вал се използва, както в четирицилиндровите, така в осемцилиндровите конфигурации на неговите модели. Всъщност осемцилиндровият му двигател е комбинация от два четирицилиндрови, вързани на обща кутия на коляновия вал, принцип приложен с не по-малък успех десетилетия по-късно при W-образните двигатели на Volkswagen, наложени от Фердинанд Пиех.
Всяка трансмисия и вал са били взаимозаменияеми между състезателните и обикновенните коли за продажба. Само поставянето на фарове и брони веднага правело "бегачките" пригодни за ежедневна употреба. Използването от конструктора на принципа на общите платформи за пръв път в света прави бизнеса на фирмата печеливш в периода между двете световни войни. Само един конкретен факт за инженерното майсторство на Еторе - през 1914 г. Бугати е първият конструктор, който прави автомобил с по четири клапана на цилиндър в света и го вкарва в серийно производство.
Името Бугати е неразривно свързано със спорта. През 1921 г. отбор от пет автомобила на фирмата стартира във Voiturette GP на Бреша и на финала първите четири места са окупирани от тях. Естествено следва вълна от поръчки за модела "Brescia", който завоюва репутация на автомобил за частници - достъпен почти за всеки автоманиак и с достатъчно качества за да се опълчва на "заводските" автомобили. Секретът е че Бугати прави спортни и пистови автомобили на индустриална основа, което му позволява да ги предлага на разумни цени. Дори GP-моделите му са правени серийно и по нищо не отстъпват на единично направените специално за състезанията коли на конкуренцията.
През 1924 г. Бугати прави автомобил, който го превръща в легенда - Bugatti Type 35. Успехът не идва веднага при колата, но тя става по това време най-успешният и важен за историята състезателен автомобил, най-вече поради леката си и ефикасна конструкция, както и заради чисто функционалния дизайн на купето. В двулитровия модели 35С и 2,3-литровия 35В Еторе монтира компресорно захранване. От 1927 до 1931 г. сините състезателни бугати доминират по състезателните трасета и доказват, че са сред най-успешните в историята. Френският пилот Рене Драйфус споделя тогава:" Можеш да поставиш където искаш колата на пътя, независимо от скоростта. Държането на пътя е фантастично...прецизността на волана е наистина фантастична!" Общо са направени около 400 автомобила Type 35 и са карани от "армия" пилоти - по принцип пълни аматьори, някои станали по-късно звезди като Драйфус, Гровър и Широн. В "сметката" на марката са записани 1850 победи.
Интересното е и друго - Бугати не робувал особенно на модата - дори когато всички други използвали хидравличен привод на спирачките, той продължавал да използва за целта стоманени жици. Когато един от клиентите го запитал защо, отговорът бил: "Аз правя колите си да вървят, а не да спират!"
Не толкова бил успешен опитът да се прехвърли успехът на леките състезателни автомобили на фирмата към луксозните й големи коли. Опитът му да прави екзотични, луксозни и големи автомобили пропаднал. 11-литровият Bugatti Royale тогава изобщо не привлякъл купувачите. 16-цилиндровият му състезателен автомобил също не се представил добре. Моделът Grand Touring от 1930 г. тръгнал едва след като синът му Жан му направил изключително екстравагантно купе.
Еторе Бугати е затворен след края на войната по обвинение за сътрудничество с нацистите. Но когато умира през 1947 г. в Париж в света остават 7950 автомобила, за всеки от които ако случайно попадне в днес продажбена листа, стартовата цена е винаги в диапазона 650 000 - 1,2 милиона долара. Кралят на пицата Том Монаган продаде преди няколко години своя Bugatti Royale за скромната сума от 10 милиона долара.
Източник:Аутопрес