Автомобил с превишена скорост е заснет от мобилна камера на КАТ. Как реагират полицаите? Спират го и пишат акт или фиш на шофьора нарушител. Това са длъжни да направят. Процедурата трае 15-20 минути, през които покрай патрула профучават с превишена скорост още поне 5 коли. Техните шофьори няма да получат глоби.
Това ще се случва по пътищата и през най-натоварените месеци юли и август дори ако парламентът стигне в последните си дни до окончателното приемане на поправките в Закона за движение по пътищата. Те включват нови текстове за съставяне на електронен фиш по снимка от камера. Ако изобщо влязат в сила, започва да тече тримесечен срок за министъра на вътрешните работи да подпише наредба, която тепърва ще се прави. В нея трябва да се регламентира как да се глобяват шофьорите по данни от стационарни и мобилни камери, както и по кадри от полицейското видеонаблюдение в големите градове като София, Пловдив, Варна и др. А причината мобилните камери това лято на практика да не работят е, че нужните поправки в закона отлежават в чекмеджетата на депутатите още от ноември м.г. Докато отлежават, през януари т.г. излезе тълкувателно решение на Върховният административен съд (ВАС), което забрани по снимките с мобилна камера да се издава електронен фиш.
Причината - законът изисква глоби по снимка да се налагат само от техническо средство в отсъствието на полицай. Такива са стационарните радари на КАТ, но не и мобилните, които са в патрулките заедно с катаджиите. Проблемът се появи още през 2012 г., когато КАТ се снабди с много мобилни камери и рязко се увеличиха електронните фишове. Оттам нататък бе само въпрос на време кой ще сезира съда за фактическото закононарушение. Това направи служебният министър на правосъдието през пролетта на 2013 г. Българските пътни ченгета снимат с 25 стационарни и 134 мобилни камери. В интернет страниците на всички Областни дирекции на МВР са посочени датите и местата, на които дежурят. Преди да тръгне на път, всеки шофьор може да направи справка къде дежурят.
КАТ отчита, че за първите четири месеца на годината са засекли 156 000 нарушения по-малко в сравнение със същия период на м.г. Спадът от 40% обаче не се дължи на по-малко нарушения, а на намалелите фишове от мобилните камери. За да компенсира, през седмица Пътната полиция обявява акции от рода на "Алкохол" , "Пешеходец", "Ваканция" и тям подобни. Униформени спират по 10-15 коли едновременно по т.нар. "холандски метод". Но за 10-ина нарушители ченгетата тормозят още 100-тина изрядни шофьори.
Мобилните камери имат и друго предимство. По заснетия от тях номер на колата те автоматично правят справки дали автомобилът е с валидна застраховка "Гражданска отговорност". Засега по този начин работят само 20 от 134-те камери. По снимката също не може направо да се издаде електронен фиш, трябва катаджиите да спрат нарушителя и да му напишат акт по Закона за застраховането. Мобилните могат също да засичат дори когато са в движещи се автомобили или да бъдат пращани на дежурства в райони, където движението става опасно в определени часове на деня. Например в Германия се използват около училища, където в определени часове сутрин и привечер скоростта е ограничена до 30 км/ч. Мобилните камери на КАТ могат да снимат и на ръчен, и на автоматичен режим. Софтуерът позволява отстрани на снимката да се изписва по кой от двата начина е била направена и при обжалване може да се докаже дали е имало човешка намеса. България е една от малкото страни в Европа, в които съотношението на стационарни към мобилни камери е 1 към 5, обясняват експертите. В Литва е 6 към 1 (130 стационарни и 20 мобилни), а средно за Западна Европа е 3-4 към 1 в полза на стационарните. Но вместо да използваме мобилните, докато постигнем такова съотношение, сега те са неефективни.
Източник:novini.bg