сряда, 24 септември 2014 г.

Министър Ангелкова: Ще работим за изграждане на цялата АМ „Хемус“ до 2020 г.

Приоритет за нашето правителство е цялостното изграждане на АМ „Хемус“. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по време на пресконференция за представяне на резултатите от анализа на работата по инфраструктурните обекти с европейско финансиране. Проектът за цялото трасе ще бъде включен в обхвата на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. и ще бъде разделен на три етапа с обща индикативна стойност 780 млн. евро.

„Ще предложим на Европейската комисия да се увеличи националното съфинансиране за пътни проекти до 50%“, каза министър Ангелкова. По този начин общият бюджет на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. ще нарасне на около 2,5 млрд. евро. Средствата са необходими за реализация на основния приоритет в пътния сектор – доизграждането на АМ „Струма“, както и стартиране на работа по тунела под връх Шипка. Индикативната стойност на лот 3 от магистралата, която ни свързва с Гърция, е 750 млн. евро, а строителството под Шипка се оценява на 150 млн. евро.

В жп сектора ще се работи за завършването на рехабилитацията по цялата линия Пловдив – Бургас. В рамките на този програмен период се модернизират три отсечки, а индикативната стойност за завършване на цялата линия е 320 млн. евро. „Много важно е и изграждането на линията Елин Пелин – Септември. Проектът е разделен на два участъка, като е реалистично до 2020 г. да успеем да изградим трасето Елин Пелин – Ихтиман, което е с индикативна стойност от около 270 млн. евро“, допълни транспортният министър. Предвижда се отделен проект да бъде подготвен за модернизация на някои ключови гари по протежението на проектите, които се реализират по ОП „Транспорт“.

„Жп линията Драгоман – София – Елин Пелин ще бъде първият проект, който ще подадем за кандидатстване по Механизма за свързана Европа (Connecting Europe Facility)“, съобщи още Николина Ангелкова. Прогнозната му стойност е приблизително 198 млн. евро. Трасето обхваща около 65 км и е разделено на три участъка. „Набирането на проекти по Механизма ще започне от началото на септември и НКЖИ има пълна готовност да го предложат на ЕК. Той отговаря на всички изисквания на програмата и се надявам, че ще получи необходимата подкрепа“, допълни министърът. Другите приоритетни проекти, които се подготвят за кандидатстване по Механизма са жп линията Видин – Медковец и проектът за подобряване на корабоплаването по р. Дунав, който е съвместен с Румъния.

В последните две седмици министър Николина Ангелкова инспектира всички жп проекти, включени в обхвата на ОП „Транспорт“ 2007 – 2013 г. Установено е забавяне в строителството на част от обектите, като се предприемат спешни мерки, включващи и евентуално прекратяване на договори с изпълнители. Най-тежко е положението на трасето Пазарджик – Стамболийски, част от проекта за модернизация на линията Септември – Пловдив, където физическият напредък е едва 6%. Сериозно закъснение е натрупано и по отсечката Церковски – Карнобат, част от линията до Бургас, въпреки че са изпълнени около 70% от дейностите. Забавени разрешителни за строеж и неприключили отчуждителни процедури са основният проблем за проекта Първомай – Свиленград. „След срещи с колегите от Министерството на регионалното развитие вече имаме издадени 2 от общо 5 разрешения за строеж и изпълнителите ще могат да продължат спокойно работа“, обясни министър Ангелкова. По думите й останалите 3 разрешителни ще бъдат издадени до средата на септември, с което ще бъдат премахнати проблемите пред проекта.

„Осигурени са 30 млн. лв. за съфинансиране на проектите, които се реализират от НКЖИ по ОП „Транспорт“, съобщи Николина Ангелкова. Проблемът е определен като хоризонтален, защото касае всички проекти на дружеството. Национална компания „Железопътна инфраструктура“ трябва да осигури общо 109 млн. лв. за съфинансиране на обектите, които изпълнява по ОП „Транспорт“. За тази година критични са 30 млн. лв., за да няма проблем с изпълнение на програмата. „В последните дни направихме пълен преглед на инвестицонната програма на дружеството и тези пари вече са осигурени“, каза Николина Ангелкова. „Това няма да доведе до сътресения във финансовата стабилност на дружеството“, подчерта тя.

„Взехме решение да продължим реализацията на проекта за Западната дъга на София в рамките на този програмен период“, съобщи министър Ангелкова. В момента тече процедура за избор на изпълнител на втория участък на проекта, който е с дължина 5.5 км и е от р. Какач до Северна скоростна тангента. „Оценката на експертите е, че това е вярното решение, защото проектът е одобрен като цяло от ЕК и прехвърлянето му в новия програмен период, крие много рискове, в това число и евентуални финансови корекции“, допълни транспортният министър.

В пътния сектор високорискови са лот 4 на АМ „Струма“ и лот 1 на АМ „Марица“. Проверка на Агенция „Пътна инфраструктура“ от 22 август е установила, че на лот 4 на АМ „Струма“ не се работи. Към момента физическото изпълнение по него се оценява на 55%. Свикана е среща с изпълнителя и се очаква в близките дни да стане ясно, дали строителя ще възобнови работа. В противен случай се обмисля и прекратяване на договора.

По време на събитието стана ясно, че усилено се работи по отстраняване на направените препоръки в предварителния одитен доклад на проекти по ОП „Транспорт“ от ИА „Одит на средствата от Европейския съюз“, за който министър Ангелкова съобщи след встъпването си в длъжност.

Независимо от всички проблеми няма опасност от загуба на средства по ОП „Транспорт“ до края на 2014 г., но трябва да бъде ускорена работата, за да бъдат завършени всички проекти в рамките на 2015 г. По тази причина, през последните 10 дни, е изготвен е екшън план, включващ всички идентифицирани проблеми с конкретни мерки и срокове за тяхното решаване.
Източник:Автопрес