неделя, 15 юни 2014 г.

Вижте българския принос за Porsche Panamera S E-Hybrid Plug-in

В Хамбург пред 800 журналисти от цял свят Mercedes-Benz тържествено се закле, че хибридна Plug-In версия на новата S-класа ще бъде с разход на гориво, започващ с цифрата 3 пред десетичната запетая. Заявката бе направена в подкрепа на факта, че новата S-класа е най-добрият автомобил, създаван някога в света. Достатъчно убедително доказателство за мен.
Porsche обаче не само показа второто поколение хибридна версия на своята Panamera с 416 к.с. и официален разход на гориво едва 3,1 л/100 км. Продажбите стартираха още през август 2013, а ние вече имахме възможност да я тестваме. Това вече официално поставя въпроса дали това не е най-добрият автомобил, правен някога досега?
Новото Panamera E-Hybrid на пръв поглед не е типично Porsche. Дълго е над 5 метра, тежи 2,2 тона и се плъзга из града практически безшумно. С други думи, изобщо не отговаря на представата за автомобил от тази марка. Това обаче не бива да ви заблуждава, тъй като хибридът все още може да прави всичко, което може и конвенционалната Panamera S. Всъщност историята на създаването на първия луксозен Plug-in-хибрид показва, че Porsche си остава Porsche. Поне що се отнася до изобретателския дух на марката, а най-любопитното за нас е, че един от водещите експерти, участвали в създаването, всъщност е българинът Владимир Попов, ръководител на екипа на Porsche, занимаващ се с енергийната ефективност на моделите.
Историята обаче започва различно, тъй като нямало пари за усъвършенстване на съществуващото хибридно задвижване. Инженерите от развойния център във Вайзах поръчали изграждането на първия прототип в работилницата, където се обучават стажантите... Резултатът бил толкова убедителен, че впечатлил както управителния съвет на Porsche, така и шефа на VW Мартин Винтеркорн. Веднага след това бил създаден проект и били отпуснати средства за разработка за серийна версия. В Porsche работили по проекта 2 години, а готовият автомобил ще се появи на пазара през август. В същото време е проведено и визуалното обновяване на всички модели на Panamera и така на бял свят се появява второто поколение на модела. Фаровете вече напомнят тези на Cayman, дебелата задна част е олекотена с няколко дизайнерски трика като преместването на номера в задната броя.
Зад волана на новия Е-Hybrid усещането е напълно различно. За разлика от хибридите на Lexus, бензиновият двигател не се включва дори при подаване на пълна газ. Отново за разлика от Lexus, тук няма да усетите липса на мощност, 95-те конски сили на електромотора са достатъчни за пъргаво движение в градския трафик. Може да чуете мотора само в два случая, когато преминете границата от 135 км/ч или когато батерията се изтощи, а това според Porsche става след 36 км електрическо движение. При първото ни тестово шофиране Panamera S E-Hybrid измина 38,5 километра чисто електрически в планинския релеф между Инсбрук и Мюнхен, а това са точно 2,5 километра повече, отколкото обещава производителят. Истинският шок обаче идва при обявения среден разход на хибрида от едва 3,1 литра на 100 километра. Естествено това е трудно постижимо във всекидневието (разходът по време на нашия тест бе 3,7 литра на 100 км), но дори и с изтощен акумулатор може без проблеми да постигнете разход под 7 л/100 км. Което е сензационно нисък резултат за голяма и луксозна лимузина с мощност 416 к.с.!
Настройките на окачването също са много сполучливи. Зад малкия волан водачът бързо забравя колко огромно е това Porsche. Лимузината с лекота взима и най-острите завои, може да се управлява с педала на газта като спортен автомобил. Само трябва да свикнете с екстремно широката каросерия, което е проблем в града и по тесните междуградски пътища. Но в това няма нищо чудно. Стихията на Panamera са аутобаните, където с лекота можете да поддържате максималната скорост 270 км/ч в продължение на всеки дълъг участък без ограничение на максималната скорост. Звучи доста екстремно, по време на нашия тест се оказа, че имаше доста други германски шофьори, които правеха същото.
Благодарение на стегнатото си, но достатъчно комфортно окачване, Panamera е перфектно Gran Turismo за дълги пътувания. Естествено всичко това струва доста пари - 221 791 лв. са ужасно много, но на фона на конкуренцията на Lexus LS600 цената е по-добра, а спрямо досегашната Panamera Hybrid (без Plug-in) – само с 3% повече. Освен това зарядната станция за гаража е включена в цената...

Българската връзка
Важна част от екипа, създал новата Panamera S E-Hybrid Plug-in, e д-р инж. Владимир Попов, ръководител на екипа, отговорен за оптимизирането на консумацията на енергия в новата лимузина. На практика той се занимава с разхода на гориво на всички модификации от най-лакомата GTS (V8 атмосферен двигател – 10,7 л/100 км) до феноменалния E-Hybrid Plug-in с разход от едва 3,1 л на 100 км и замърсяване от само 71 г на всеки 100 км.
Инж. Попов е завършил Русенския технически университет „Ангел Кънчев“ и вече има 14-годишна кариера в развойния отдел на Porsche, а на нашия въпрос „Какъв е следващият голям проект, по който ще работи“, отговаря, че вече е започнала работа по Panamera III.
Техниката: така функционира Plug-in-хибрид
Сърцето на Panamera E-Hybrid е литиево-йонен акумулатор с капацитет 9,4 кВтч, разположен отзад. Той захранва с енергия електромотора с мощност 95 к.с., интегриран в корпуса на серийната 8-степенна автоматична трансмисия. Panamera може да измине до 36 километра чисто електрически. Когато акумулаторът се изтощи, Porsche се задвижва от компресорен V6 с мощност 333 к.с. По време на зареждането на Panamera E-Hybrid чрез приложение за смартфон можете да проверите заряда на акумулатора и да активирате затопляне или охлаждане на интериора. Така климатичната инсталация няма да изразходва толкова много от ценната електроенергия по време на пътуване.

Технически данни
Panamera S E-Hybrid

V6, компресор, отпред надлъжно (245 кВт/333 к.с.) • работен обем 2995 куб.см • електромотор (70 кВт/95 к.с.) • системна мощност 306 кВт (416 к.с.) • максимален въртящ момент 590 Нм при 1250–4000 об/мин • задно задвижване • 8-степенна трансмисия Tiptronic • Д/Ш/В
5015/1931/1418 мм • собствено тегло 2170 кг • резервоар 80 л • 0–100 км/ч за 5,5 сек • максимална скорост 270 км/ч • разход EU-Mix 3,1 л А95Н/100 км • CO2 71 г/км

Цена за България: 221 791 лв. с ДДС

Извод
Porsche не говори, а действа. Без излишна шумотевица Panamera S E-Hybrid е най-неочакваният за тази марка автомобил, той обаче е запазил типичния за Porsche характер дори без шум от двигателя. Тъй като конкуренти все още няма, спокойно може да твърдим, че именно това е най-авангардната кола в света в момента.
Арх. Любомир Станиславов